5 tips voor een prikkelend filmpje en foto

Door Aster van Tilburg

Met een sterke foto vertel je in een paar seconden je verhaal. En met een filmpje kun je op een persoonlijke manier je enthousiasme over je initiatief laten zien. Goed beeldmateriaal is één van de belangrijkste onderdelen van je campagne. Voor een pagina op Voor je Buurt heb je altijd één of meerdere plaatjes nodig, en met een enthousiasmerend filmpje verhoog je de kans op succes.

1. Show, don’t tell. De kracht van beeld is dat je kunt laten zien wat je gaat doen in plaats van dat je het vertelt. Zorg dat een foto of filmpje direct duidelijk maakt waar het initiatief over gaat. Voor de marathon De Groene van Amsterdam vertelt initiatiefnemer Abdelkader Benali al hardlopend het verhaal. En de imkers van de Bijenoase in Leiden laten zien dat zij als imkers niet alleen bijen verzorgen maar ook op basisscholen voorlichting geven. Bekijk hier hun filmpje:

2. Maak het persoonlijk. Crowdfunding gaat over geloofwaardigheid, laat daarom zien wie de mensen zijn achter het initiatief en waarom jullie gepassioneerd zijn om het te realiseren. Dat kan met een foto waarin je ziet dat initiatiefnemers bezig zijn met het project, of in een filmpje waarin je zelf het verhaal vertelt.

3. Herkenbaar beeld. Met een eigen vormgeving creëer je een eigen identiteit en zorg je dat iedereen je initiatief direct herkent. Een goed voorbeeld is De Buurtcamping, de blauwe caravan kwam overal terug en het logo zorgde voor een herkenbare identiteit.

De Buurtcamping

4. Maak het leuk. Als mensen je filmpje grappig vinden zijn ze eerder geneigd om het te delen met hun vrienden en familie via sociale media. Denk dus na over een leuke twist in je filmpje. Online magazine hard//hoofd heeft haar startkapitaal opgehaald via Voor de Kunst. Hun filmpje maakt op een goede manier gebruik van humor.

5. Geef een korte enthousiaste pitch. Laat in een filmpje van maximaal 2 minuten niet alleen zien wat je wilt doen, maar geef ook een korte pitch. Leg uit wat je gaat doen, breng je enthousiasme over en roep op tot actie. Lees verder in hoe schrijf ik een goed verhaal? Lees meer over het schrijven van een goede pitch.