Hoe vraag je om hulp?

Door Aster van Tilburg

Het zit niet echt in de Nederlandse cultuur om (financiële) hulp te vragen aan mensen. Veel initiatiefnemers op Voor je Buurt hebben daar dan ook zo hun bedenkingen bij. Toch is het essentieel bij crowdfunden dat je iedereen om hulp vraagt. Je gezin, familie, collega’s, buren, kennissen, de buurtsuper, de slager, de bakker en willekeurige mensen op straat vormen namelijk je ‘crowd’ – en zonder een crowd kun je niet crowdfunden. Daarom deze 5 tips om je over de drempel te helpen.

1. Sta 100% achter je project en wees niet bang
Als jij niet in je project gelooft, zul je er nooit iemand van overtuigen om tijd of geld te doneren. Is dit het project waar je zo enthousiast van wordt dat het simpelweg moet gebeuren? Dan ben je klaar om je crowd te activeren. Wees niet bang, het ergste wat er kan gebeuren is dat mensen nee zeggen. Waarschijnlijker is dat je een stap verder bent in de realisatie van je project!

2. Oefen je pitch
Formuleer je verhaal over het project zo dat je binnen 30 seconden iemand overtuigd hebt om te helpen. Dat doe je door enthousiast te zijn en duidelijk de urgentie van je project te formuleren. Zodra je een pitch hebt, test je hem bij een paar mensen die nog niets van je project afweten en verwerk je de input in je verhaal.

3. Vraag expliciet om hulp
Mensen kunnen geen gedachten lezen. Maak mensen duidelijk hoe ze kunnen helpen. Je zult merken dat veel mensen graag hun steentje bij willen dragen, omdat ze op jou gesteld zijn, omdat ze je project geweldig vinden of omdat ze de tegenprestaties interessant vinden. Als ze maar weten wat ze precies kunnen doen.

4. Pas je verhaal aan op je publiek
Als je mensen om hulp wilt vragen moet je expliciet zijn, maar ook bedenken wie je voor je hebt. Je gaat je oudtante van 83 niet vragen of ze de moestuin omspit. Je kan haar misschien wel vragen geld te doneren of de jam te koken die je als tegenprestatie hebt belooft. Als je verhaal aangepast is aan je doelgroep, is er een grotere kans dat het aanspreekt.

5. Maak gebruik van promotiemateriaal
Je hebt van Voor je Buurt promotiemateriaal gekregen en ook zelf materiaal gemaakt. Maak hier zoveel mogelijk gebruik van. Je hebt een filmpje, een wervende tekst en een mooie landingspagina op het platform. Deel de link hiervan via e-mail, Facebook, Twitter en LinkedIn. Ook kun je gebruikmaken van de Voor je Buurt-posters en -kaartjes. Vraag winkeliers of je posters mag ophangen of kaartjes mag neerleggen in de winkel. Zo kun je in een keer heel veel mensen bereiken.