Betrek mensen bij je initiatief

Door Aster van Tilburg

Bedenk eens wanneer je zelf geld zou doneren voor een initiatief in je eigen omgeving? Waarschijnlijk niet als je toevallig een poster ziet waar mensen om geld vragen. Maar misschien wel als je vanaf het begin bij het initiatief betrokken bent, mag meedenken over de uitvoering of al veel enthousiaste verhalen over het idee hebt gehoord. Je voelt je dan een beetje mede-eigenaar van het project en je wilt dat het er komt. Campagne voeren is veel meer dan een leuk filmpje of een mooie poster maken en begint al voordat je project online staat op voorjebuurt.nl. Eerst moet je zoveel mogelijk mensen bij je plan betrekken en enthousiast maken. Als mensen zich onderdeel van een project voelen nemen ze eerder de stap om geld te doneren en worden het ambassadeurs die anderenovertuigen dat het project belangrijk en leuk is. Vijf tips:

crowdfunding voor je buurt academie

 

1. Vorm een groep van minimaal drie initiatiefnemers waarmee je de kar trekt om jullie idee te realiseren en je netwerk te betrekken en te enthousiasmeren.

2. Maak zoveel mogelijk mensen enthousiast over je idee en laat ze meedenken en meehelpen. Organiseer bijvoorbeeld een brainstormavond en vraag hoe ‘wij’ het idee kunnen uitwerken, campagne kunnen voeren voor financiering en meer mensen kunnen betrekken. Durf ook dingen uit handen te geven! Je zult merken dat veel mensen graag hun steentje bij willen dragen, maar daarvoor moet je wel expliciet maken waar ze je bij kunnen helpen.

3. Zoek ambassadeurs die mensen rondom je initiatief kunnen overtuigen van jullie idee doordat ze veel mensen kennen en er naar hen geluisterd wordt. Dat kan de café-eigenaar zijn die de halve buurt kent, maar ook de conciërge van de school die op het schoolplein met alle ouders praat. Denk goed na wie voor jouw project de ‘key influencers’ zijn en zorg dat je hen meekrijgt.

4. Test je pitch, filmpje en tegenprestaties bij je achterban. Laat zien dat je 100% achter je project staat en je enthousiasme overbrengt. Wat vinden ze er van? Willen ze geld doneren op basis van wat je te bieden hebt? En zo ja, hoeveel hebben ze er voor over? Zo kun je beter inschatten of je doelbedrag haalbaar is en je verhaal aanscherpen. En misschien heeft je buurvrouw wel een goed idee voor je campagne.

5. Zoek ondernemers of organisaties die crowdfundingacties willen organiseren. Misschien wil de bakker voor elk verkochte brood wel 10 cent doneren in ruil voor een eervolle vermelding? Wellicht wil de school een sponsorloop organiseren? Bedrijven kunnen hiermee laten zien dat ze om hun buurt geven (goodwill) en je bereikt nog meer mensen.