Slimme en unieke tegenprestaties

Door Aster van Tilburg

Veel mensen zijn bereid om een goed initiatief in de buurt te steunen. Goede tegenprestaties zijn een belangrijk onderdeel van je campagne. Het is leuker om geld te doneren en supporters voelen zich meer betrokken bij het initiatief. Wees creatief en verplaats je in je publiek: waar zou jij geld voor over hebben? Er zijn vier typen tegenprestaties te onderscheiden:

1. Het product of de dienst. Geef een tegenprestatie die een onderdeel is van je initiatief. Bij de ilovenoordpicknick kreeg je als tegenprestatie een ilovenoord picknickkleed, op te halen tijdens de picknick zelf. En als dank voor een donatie aan de klussendienst Tuk Tuk werd er een klusje voor je gedaan. Zo haal je niet alleen geld op, maar zorg je er ook voor dat mensen meedoen aan een initiatief.

crowdfunding voor je buurt academie

2. Een bedankje of aandenken. Als donateur krijg je een toepasselijk aandenken dat een bewijs vormt van betrokkenheid en waardering. Zo kregen donateurs aan Kaspers Kerstboek een videoboodschap van de 9-jarige initiatiefnemer waarin hij hen bedankte en een liedje op zijn hobo speelde. Maar een kaartje, een foto of een T-shirt kan ook!

3. Creatieve ervaring. Maak donateurs onderdeel van het proces! In de Bijenoase in ‘t Vogelhoff mag je bijvoorbeeld mee met de imker om je eigen bijenvolk te verzorgen. Of laat donateurs een repetitie van het kinderorkest bijwonen zoals bij Klassiek rondom de Klas.

4. Iets exclusiefs. Maak beloningen speciaal en uniek. Voor een gulle donatie aan de loopgroep Noorderpark in Beweging kreeg je bijvoorbeeld een hardloopclinic of bootcamp van professionele sporters. Bij de Bruisplaats kregen donateurs een Gouda Bruist aardappelkist, voor trouwe en actieve leden van Gouda Bruist een uniek hebbeding.

Gouda Bruist aardappelkist