Het bij-effect van crowdfunding

Door Aster van Tilburg

Help de bijen de winter door! Met dit doel zamelden imkers Marcel Betgen en Peter Proosdij van Stichting de Bijkerij via crowdfunding 4591 euro in voor een bijenoase in ‘t Vogelhoff in Leiden. Met dit geld wordt een bijenstal gebouwd en drachtplanten gezaaid zodat bijen ‘s winters beschutting en voldoende voedsel hebben. Maar liefst 65 mensen droegen bij aan de succesvolle crowdfundingcampagne via Voor je Buurt. Hoe hebben deze bevlogen imkers dit voor elkaar gekregen? Aster van het Voor je Buurt-team interviewt Marcel over zijn ervaring met crowdfunding: “We hebben laten zien wat we kunnen, een groot netwerk opgebouwd en worden nu als serieuze gesprekspartner uitgenodigd door de gemeente en de provincie om mee te praten over bijvoorbeeld beplanting. Ik weet zeker dat daar iets uit gaat komen”. Een onverwachts bij-effect van de crowdfundingcampagne.

De bijkerij

De campagne voor de bijenoase ging goed van start. Tijdens de feestelijke aftrap kwamen de eerste 10 donaties binnen en werd 30% van het doelbedrag opgehaald. Door een goede voorbereiding waren al veel mensen enthousiast over het project en hadden geld, hulp of materiaal toegezegd. Daarna ging het wat moeizamer. “In het begin hadden we het idee dat je bij crowdfunding alles met Facebook en Twitter doet. Zelf hadden we niet zo’n groot netwerk op social media dus dat viel tegen. (…) Het werkte niet omdat het niet bij ons past, mensen die wij kennen zijn niet zulke Facebookers.” Marcel raad aan om “bij crowdfunding je eigen koers te varen, welke vorm van communiceren past bij mijn netwerk?”. Uiteindelijk hebben Peter en Marcel dat ook gedaan: “Wij hebben meer crowdfunding oude stijl gedaan. Door mensen actief te benaderen en ze te vertellen over ons project om ze zo enthousiast te krijgen.”

“Zorg dat je opvalt” is hierbij het advies van Marcel. “We zijn in imkerpakken naar de nieuwjaarsborrel van de gemeente gegaan, helemaal in het wit met zo’n kap. Dan val je op en spreek je wethouders en de burgemeester, andere mensen zien dat en zijn toch benieuwd wie je bent.” Marcel zou anderen zeker aanraden om te gaan crowdfunden: “we hebben veel ervaring opgedaan, leuke mensen leren kennen en worden serieus genomen”. Ook veel meer mensen snappen nu hoe belangrijk bijen zijn voor onze voedselproductie. “Tijdens het flyeren vertelde een vrouw ‘we houden niet zo van bijen en honing’, toen ik uitlegde hoe belangrijk ze zijn doneerde ze toch die 20 euro”.