Hoe bouw ik mijn campagne op?

Door Aster van Tilburg

Mensen investeren pas in je crowdfundingproject als ze geloven dat het een succes wordt. Hoe goed een idee voor een project of initiatief ook is, je zult campagne moeten voeren om anderen over te halen om geld bij te dragen. Daarbij is een goede opbouw van je campagne belangrijk. Elke crowdfundingcampagne start met de bijdragen van een kleine groep mensen die al betrokken zijn bij je initiatief. Om je campagne echt succesvol te maken moet je in de tweede fase een groter netwerk van collega’s, leden van je sportvereniging en Facebook-vrienden enthousiast maken om mee te doen. In de laatste fase van je campagne kun je mensen bereiken die je nog helemaal niet kent door lokale media in te zetten. Lees hier over originele campagneacties.

Fase 1: Intimi – 20%
Vraag mensen die vanaf het begin bij het project betrokken zijn en je vrienden en familie om je idee te steunen. De mensen die hebben meegeholpen en zich al betrokken voelen, zijn ook de mensen die helpen om er een succes van te maken. Want als je hen al niet kunt overtuigen, waarom zouden mensen die op grotere afstand staan dan wel bijdragen aan je initiatief? Het is belangrijk dat je kort en krachtig kunt vertellen wat je project inhoudt en dat je deze intimi kunt overtuigen van je idee en plan van aanpak. Dit kun je het beste doen door hen persoonlijk te benaderen (face to face, via telefoon en via e-mail). Maak gebruik van deze fase om je verhaal te testen. Lukt het je om kort maar krachtig je idee uit de doeken te doen en hen te overtuigen? Vraag niet alleen om geld, maar ook om je te helpen met het verspreiden van je idee.

Fase 2: Groter netwerk – 60%
Als je je boodschap hebt aangescherpt en al een deel van het doelbedrag hebt opgehaald bij familie en vrienden kun je je focus verleggen naar een groter netwerk. Denk aan collega’s, je sportvereniging of Facebook-contacten. Je kunt je bereik vergroten door vrienden en familie te vragen je bericht te delen, bijvoorbeeld via e-mail, Twitter of Facebook. Aangezien je zoveel mogelijk mensen wilt bereiken zijn deze ‘vrienden van vrienden’ erg belangrijk. In fase 2 ben je al een poosje bezig met je campagne en is het belangrijk om je netwerk op een andere manier te gaan aanspreken. Psychologisch gezien willen mensen sneller doneren aan iets wat ze als succesvol ervaren. Zorg ervoor dat je je succeservaringen deelt met je netwerk waardoor zij onderdeel willen worden van jouw succesvolle project. ‘We hebben al 20 donateurs, steun jij ons ook?’

Fase 3: De media – 20%
Heb je je netwerk vergroot? Richt je dan op de lokale media. Stel een lijst op van lokale krantjes, radio- en televisiestations en zoek contactgegevens van deze lokale media op. Schrijf een leuk, kort bericht over je project en zorg dat je de lezer gelijk prikkelt in de eerste zin. Stuur deze op naar lokale media. Leg duidelijk uit in je bericht wat het doel is van je project, waarom je dit wil doen, en waar en wanneer het zal plaatsvinden. Maak ook duidelijk dat je je project crowdfund en dat je hierbij alle hulp kunt gebruiken. Roep je publiek dus op om te helpen! Tenslotte is het belangrijk dat je een werkende link van je projectpagina op voorjebuurt.nl in je bericht plaatst zodat mensen die geïnteresseerd zijn daadwerkelijk je project terug kunnen vinden.

Krantenartikel Kasper

 

1 Reactie

  1. Pingback: Duurzaam | Pearltrees

Reageren is niet mogelijk.