Hoe schrijf ik een overtuigend verhaal?

Door Aster van Tilburg

Mensen ervan overtuigen dat jouw project gerealiseerd moet worden is de essentie van crowdfunden. Dit doe je met een goede pitch: een korte tekst waarmee je iemand snel kunt vertellen wat je van plan bent en wat je daarvoor nodig hebt. Deze tekst gebruik je in je filmpje, vormt de basis van je projectpagina en is het uitgangspunt van hoe je mensen in de buurt aanspreekt. In dit artikel geven we je tips over wat er in een goede pitch staat en waar die aan moet voldoen.

Screen Shot 2014-03-07 at 16.42.33

Een pitch moet kort, krachtig en duidelijk zijn. Je moet je publiek boeien door een expliciet en transparant verhaal te vertellen wat je van plan bent en wat je nodig hebt. Vertel tijdens een pitch niet alleen maar praktische informatie over het hoe en wat, maar breng ook een gevoel over op je publiek. Zorg ervoor dat je met passie verhaal vertelt en de originaliteit van je project benadrukt. Betrek je publiek door in begrijpbare taal te communiceren (vermijd jargon) en ze direct op te roepen tot actie. Oproepen tot actie doe je omdat je wilt dat mensen doneren of helpen om je verhaal te verspreiden. Tenslotte is het belangrijk dat mensen eenvoudig contact met je kunnen opnemen of meer informatie kunnen vinden over je project. Hieronder staan een aantal belangrijke elementen die altijd aanwezig moeten zijn in een goede pitch!

Prikkelend begin
Een goede pitch heeft een goed begin. De eerste zin, anekdote of citaat moet gelijk de aandacht van je publiek trekken en vasthouden. Om te zorgen dat je publiek geboeid is kun je het beste een originele, creatieve of grappige invalshoek kiezen. Door gebruik te maken van foto’s, illustraties of een kort filmpje kun op een andere manier de interesse van je publiek wekken.

Persoonlijke motivatie voor project
Een belangrijk doel van je pitch is dat jouw interesse en passie voor het project overslaat op je publiek. Zorg dat je verhaal daarom persoonlijk en inspirerend is. Vertel waarom jouw project belangrijk is voor een wijk of een groep mensen en zorg dat het publiek het belang hiervan gaat inzien. Maak je idee duidelijk door het dicht bij huis te halen. Geef interessante, relevante voorbeelden waardoor mensen geïnspireerd worden. Lees als voorbeeld het verhaal van de 9-jarige Kasper die geld inzamelde voor Kerstboeken.

Plan van aanpak
Wat zijn de concrete plannen van jouw project? Mensen willen niet alleen maar meegenomen worden in een bepaald verhaal en gevoel, maar willen ook graag duidelijkheid. Dit betekent kort en krachtig uitleggen waar en wanneer je project zal plaatsvinden en hoe je je campagne gaat vormgeven. Als er concrete acties zoals een sponsorloop of veiling gaan plaatsvinden is het leuk en handig om mensen hiervan op de hoogte te brengen.

Activeren
Vertel duidelijk wat je nodig hebt en hoe de lezer/kijker kan bijdragen aan het project. Hoeveel geld is nodig en waaraan wordt het besteed? Welke kennis, hulp of middelen zijn nodig? Vraag expliciet om hulp! Zorg ervoor dat mensen de urgentie voelen wanneer ze naar je pitch luisteren. Niet morgen, maar vandaag moet er wat gebeuren! Om ervoor te zorgen dat mensen die geactiveerd zijn ook daadwerkelijk kunnen doneren is het belangrijk dat je duidelijk je projectpagina op Voor je Buurt vermeldt. Zodoende kunnen mensen woorden omzetten in daden en doneren!

Van pitch naar elevator pitch
Leer een verkorte versie van je pitch uit je hoofd zodat je anderen in 15 seconden kan uitleggen wat je project inhoudt. Dit wordt ook wel je elevator pitch genoemd (je staat met iemand in de lift en voordat die persoon uitstapt moet de boodschap duidelijk zijn). Oefen de pitch voor de spiegel en tegenover familieleden, vrienden en bekenden. Verfijn je elevator pitch na elke keer dat je hem gebruikt hebt, op basis van de feedback die je krijgt.

Voorbeeld van een goede pitch

Greensparade:
Vind jij het belangrijk om gezond en duurzaam te koken en eten? Wil jij meer weten over hoe je dit het beste kunt aanpakken? Steun ons zodat wij een fantastisch festival over duurzaam en eerlijk eten kunnen organiseren!

Wij zijn vrijwilligers van stichting Greensparade en wij willen graag een festival organiseren met als thema duurzaam ondernemen en eerlijk eten. Wegens overweldigend succes vorig jaar hebben we besloten om het festival dit jaar nog grootser aan te pakken. Een hardloopwedstrijd, de Greensrun, wordt georganiseerd en daarnaast zal er een feestelijke opening van een natuurpark te Barendrecht plaatsvinden.

Om dit allemaal te kunnen bewerkstelligen zijn wij op zoek naar vrijwilligers voor diverse werkzaamheden zoals de begeleiding van kinderactiviteiten. Daarnaast vragen wij om een kleine bijdrage zodat wij het festival Greensparade toegankelijk kunnen maken voor iedereen en zodat jong en oud zich er kan vermaken. Uw (klein)kinderen zullen plezier beleven aan de vele kinderattracties die wij van uw bijdrage plaatsen, terwijl u zich kunt laten inspireren door de kookdemonstraties en workshops. Samen hebben we het benodigde bedrag zo bij elkaar!

Als we met z’n allen de schouders eronder zetten, hebben we in een mum van tijd een prachtig festival waar iedereen zich kan vermaken op het gebied van eerlijk eten en ‘groen’ leven. Als je meehelpt ben je verzekerd van een prachtige dag met een ‘groen’ randje!

Doe een donatie of geef je op als vrijwilliger!

Hartelijke groet en alvast bedankt,
Stichting Greensparade