Hoeveel geld kan ik ophalen via Voor je Buurt?

Door Aster van Tilburg

Een realistisch doelbedrag zorgt ervoor dat de kans op een succesvolle crowdfundingcampagne zo groot mogelijk is. Maar hoe bepaal je dat? Uiteindelijk hangt het af van jouw achterban. Hoeveel mensen kun je mobiliseren om via Voor je Buurt een donatie te doen? En wat hebben zij over voor je initiatief? Bedenk dat als je 3000 euro op wilt halen je 100 mensen nodig hebt die gemiddeld €30 doneren. Dit artikel geeft vijf tips om een realistisch doelbedrag te bepalen.

1. Durf te vragen
Vraag mensen die al betrokken zijn en die je goed kent wat ze over hebben voor je initiatief. Zo doe je een klein marktonderzoek om er achter te komen hoeveel geld je via crowdfunding op kunt halen.

2. Doelbedrag tussen de €500 tot €30.000
De initiatieven die succesvol campagne voerden op Voor je Buurt haalden tussen de 500 en de 25.000 euro op. Op andere crowdfundingplatforms zie je dat het maximum voor een crowdfundingproject met donaties en tegenprestaties ongeveer bij 30.000 euro ligt.

3. Meeste donaties €10, €25 of €50
Bijna 80% van de mensen doet een donatie tussen de 5 en de 50 euro. Als je minder dan 3000 euro op wilt halen dan kun je dat redden met donaties tot en met 50 euro. Wil je meer ophalen dan heb je hogere donaties van bedrijven en overheden nodig of moet je acties organiseren zoals een sponsorloop of een veiling waarmee je een aanzienlijk deel van je doelbedrag kunt dekken.

4. 1 op de 20 bezoekers doet een donatie

Bij de succesvolle campagnes doet gemiddeld 1 op de 20 mensen een donatie op de Voor je Buurt-pagina. Om 50 donateurs te trekken moet je met je campagne ongeveer 1000 mensen bereiken die een kijkje nemen op de pagina op Voor je Buurt. Bij initiatieven met een duidelijke achterban (zoals de Bruisplaats van Gouda Bruist) zie je dat ongeveer 1 op de 10 leden een donatie doet tijdens de crowdfundingcampagne.

5. Klein beginnen
Heb je meer geld nodig dan dat je via crowdfunding op kunt halen? Kijk dan of je met crowdfunding alvast het eerste deel van je project kunt realiseren. Een voorbeeld hiervan is Fiets je Blij! die met twee crowdfundingcampagnes kunst langs de fietsroute in Amsterdam heeft gerealiseerd. Lees hier het artikel over crowdfunden in fasen. Heb je ook nog andere inkomsten? Kies dan een aansprekend deel van je project voor jouw crowdfundingcampagne.