Van droom tot realiteit: crowdfunden om je droom te verwezenlijken

Door Dionne Doets

Het begon voor Rachida Mabrouki eind 2016 met een oproep van het stadsdeel Zuid-Oost in Amsterdam. Het stadsdeel bood in samenwerking met andere partijen een pand aan voor een creatief pop-up initiatief.* Beter kon het niet voor Rachida. Een top locatie in winkelcentrum de Amsterdamse Poort waar zij gedurende veertien maanden haar passie kan gaan uitvoeren. Om dit te realiseren startte zij op 25 november 2016 de campagne HandMade it! op Voor je Buurt. We belden met Rachida om te horen hoe zij haar crowdfunding campagne tot een succes heeft gemaakt.

Na vier jaar werkzaam te zijn geweest als creatief ondernemer kreeg Rachida eind 2016 de kans om haar droom waar te maken. Het opstarten van een eigen winkel waar zij samen met andere creatieven Amsterdam Zuid-Oost nog meer kleur en creativiteit kon gaan geven. Rachida ziet de opening van haar winkel als het startpunt van een maatschappelijke beweging in Amsterdam Zuid-Oost. Samen starten wij een beweging die staat voor: creativiteit, duurzaamheid, wijkeconomie, werk & inkomen, lokale boeren, kunstenaars en het vormen van een community (verbinding). De creatieven en lokale zelfstandigen horen niet verstopt in een onzichtbare ruimte. Zij horen in een hoofdstraat! Daarnaast hebben de bezoekers en bewoners van De Amsterdamse Poort recht op deze producten en diensten.”  Volgens Rachida liggen er hier namelijk kansen. Niet alleen voor creatieven, maar ook juist voor de maatschappij bijvoorbeeld voor ouderen.

   Het pand wat Rachida tot haar beschikking kreeg

Het voeren van een crowdfunding campagne

Rachida kwam in contact met het Voor je Buurt-team op een bijeenkomst van initiatieven in Amsterdam Oost, waar zij na een kort gesprek er achter kwam dat haar project zeer geschikt was voor crowdfunding. Door een hoge tijdsdruk heeft zij in een maand haar campagne opgezet en hiermee 5.809,10 euro mee opgehaald. Een succesvolle campagne, met veel nieuwe inzichten voor Rachida. De belangrijkste tip die zij wilt meegeven aan nieuwe initiatiefnemers is dat je moet beschikken over een goede planning. “Tijd is enorm belangrijk. Je moet zorgen dat je voordat je begint met het voeren van je campagne al een media en activiteitenplan op tafel hebt liggen.”  Ook het polsen bij groepen waarvan je verwacht dat er mogelijk geld, middelen of hulp te vinden valt hoort hierbij. Het gaat hierbij volgens Rachida vooral om het durven vragen om steun. Ik moest heel erg uit mijn comfort zone stappen. Een beetje ‘brutaal’ zijn kan helpen om mensen wel te overtuigen bij te dragen.”

      De creatieve beloningen van Rachida 

Een bijzondere ervaring

Voor Rachida vormt de campagne een bijzondere periode in haar leven. “Ik vergeet dit nooit meer. “Het was voor mij een hele bijzondere ervaring. Zowel negatief als positief, wat te maken had met mijn verwachtingspatroon. Negatief omdat ik had verwacht dat meer mensen uit mijn directe netwerk zouden doneren en betrokken zouden raken, maar juist erg positief omdat ik steun heb ontvangen vanuit andere kanalen waar ik dit nooit van verwacht had.” Deze nieuwe groep die zij bereikte was direct heel erg betrokken en volgt haar nog steeds in de huidige ontwikkelingen. Door de campagne heeft Rachida ongeveer 148 nieuwe betrokkenen erbij gekregen wat een enorm voordeel was tijdens de campagne, maar ook juist nu nog in de vorm van nieuwe klanten.

Ben je benieuwd geworden naar de droomwinkel van Rachida? Vanaf 11 maart kun je deze bezoeken in winkelcentrum de Amsterdamse Poort. Wil je voor die tijd al meer weten? Dat kan!  Volg Rachida op haar website of via haar Facebook kanaalWil jij ook je droom verwezenlijken net zoals Rachida? Kijk op www.voorjebuurt.nl voor tips of neem contact met ons op via info@voorjebuurt.nl.

*Het pand wordt beschikbaar gesteld door een samenwerking tussen de partijen: Stadsdeel Amsterdam Oost, Colliers International en CBRE Global Investors, de eigenaren van het winkelcentrum de Amsterdamse Poort, en de Broedplaats, die ateliers in atelier-verzamelgebouwen voor startende kunstenaars faciliteren.