Veelgestelde vragen

Bijdragen aan een project

Hoe kan ik een donatie doen?
Wat gebeurt er met het geld dat ik doneer?
Wanneer is een campagne succesvol?
Kan een project meer dan 100% ophalen?
Waarom moet ik mijn gegevens invullen?
Hoe kan ik anoniem een bijdrage doen?
Kan ik mijn donatie aftrekken van de belasting?

Een campagne starten

Hoe start ik een campagne op Voor je Buurt?
Kan ik overal in Nederland een campagne starten?
Wat voor projecten passen op Voor je Buurt?
Waarom zou ik via crowdfunding mijn project realiseren?
Wat kost het om een campagne te starten?
Betaal ik belasting over het bedrag dat ik via Voor je Buurt ophaal?
Ik wil graag advies over mijn campagne, kan dat?

Een campagnepagina maken

Waarom komt mijn campagne niet direct online te staan?
Hoe bewerk ik mijn campagne?
Hoe krijg ik mijn afbeelding op het juiste formaat?
Waarom kan ik sommige taken en beloningen niet meer aanpassen?
Waarom kan ik de titel en looptijd van mijn project niet aanpassen?
Hoe open ik een .csv bestand?

Hoe werkt crowdfunding

Wat is crowdfunding?
Is mijn initiatief geschikt voor crowdfunding?
Welk doelbedrag is realistisch voor mijn initiatief?
Hoe betrek ik mensen bij mijn initiatief?
Hoe schrijf ik een overtuigend verhaal?
Hoe bouw ik mijn campagne op?
Wat zijn slimme en unieke tegenprestaties?
Hoe maak ik een prikkelend filmpje en prikkelende foto?
Wat zijn originele online en offline campagneacties?

Over Voor je Buurt

Wat is Voor je Buurt?
Waarom zou ik kiezen voor Voor je Buurt?

Bijdragen aan een project

Hoe kan ik een donatie doen?
Je kunt een donatie doen door op de projectpagina te kiezen voor een tegenprestatie of te klikken op Steun dit project. Vervolgens kun je betalen met iDeal of met behulp van je Creditcard. Wil je op een andere manier geld bijdragen, dan kun je het beste contact opnemen met de initiatiefnemer. We kunnen een donatie die je direct aan de initiatiefnemer overmaakt zichtbaar maken op de pagina op Voor je Buurt.

Wat gebeurt er met het geld dat ik doneer?
Als je een donatie doet komt het geld op een aparte afgeschermde rekening te staan die alleen wordt gebruikt voor donaties. Hier staat je bijdrage veilig. Als een project succesvol is wordt het geld overgemaakt naar de initiatiefnemer(s). Als een project niet succesvol is storten we het geld terug naar de donateurs.

Wanneer is een campagne succesvol?
Een initiatief is succesvol als het 100% van de doelstelling heeft bereikt binnen de looptijd van de campagne. Het opgehaalde bedrag wordt dan door ons overgemaakt naar de initiatiefnemer. Wanneer een project tussen de 80% en 99% van het doelbedrag heeft gehaald krijgen alle donateurs een alternatief plan toegestuurd. Als je het niet eens bent met dit plan kun je binnen vijf werkdagen via een e-mail je donatie terugtrekken. Je krijgt je bijdrage dan teruggestort. Als voldoende mensen instemmen (minimaal 75% van het doelbedrag blijft staan) met dit alternatieve plan, dan krijgt de initiatiefnemer het bedrag overgemaakt. Als een project minder dan 80% van het doelbedrag haalt binnen de gestelde termijn, dan krijgen alle donateurs hiervan een melding en word je donatie teruggestort.

Kan een project meer dan 100% ophalen?
Het is mogelijk om op Voor je Buurt meer dan 100% van het gestelde doel te behalen. Kortom, een project kan ook voor 130% gefinancierd worden. Het extra geld moet dan voor het initiatief op de projectpagina gebruikt worden. We vragen initiatiefnemers een update te geven op de projectpagina wat ze met de extra middelen zullen gaan doen.

Waarom moet ik mijn gegevens invullen?
Als je bijdraagt aan een project vragen we om je naam en je e-mailadres achter te laten. Zo kunnen wij en de initiatiefnemer je op de hoogte houden van het project en de gekozen tegenprestatie. Ook kunnen we zo met je in contact komen om je donatie terug te storten mocht het initiatief dat je wilt steunen niet succesvol zijn. Als je kiest voor een tegenprestatie die per post wordt verstuurd vragen we ook om je adresgegevens. We delen je gegevens alleen met de initiatiefnemer en met niemand anders.

Hoe kan ik anoniem een bijdrage doen?
Je kunt aangeven dat je anoniem wilt doneren door bij het scherm waar je je gegevens invult aan te vinken dat je anoniem wilt doneren. Je gegevens zijn nog wel zichtbaar voor de initiatiefnemer, maar niet voor mensen die de projectpagina bezoeken.

Kan ik mijn donatie aftrekken van de belasting?
Voor je Buurt is geregistreerd als ANBI bij de Belastingdienst. Dit betekent dat giften aan Stichting Voor je Buurt mogelijk aftrekbaar zijn van de inkomsten- of vennootschapsbelasting. Kijk op de website van de belastingdienst voor meer informatie. ANBI’s hebben per 1 januari 2014 een publicatieplicht. Mocht je naar die gegevens op zoek zijn, dan kun je hier terecht.

Een campagne starten

Hoe start ik een campagne op Voor je Buurt?
Via Start een campagne kun je zelf een campagnepagina aanmaken. Hiervoor schrijf je een tekst, bedenk je tegenprestaties, kies je een doelbedrag en voeg je beeldmateriaal toe. Iemand van het Voor je Buurt-team neemt dan zo snel mogelijk contact op om je advies te geven en vervolgstappen te bespreken. Voor vragen over de procedure kun je altijd mailen naar info@voorjebuurt.nl.

Kan ik overal in Nederland een campagne starten?
Voor je Buurt is een open platform dat in heel Nederland actief is. Het starten van een campagne is dus niet beperkt tot plekken waar Voor je Buurt met lokale overheden of andere partijen samenwerkt.

Wat voor projecten passen op Voor je Buurt?
Op Voor je Buurt staan lokale initiatieven in de breedste zin van het woord. Iedereen met een leuk project voor zijn buurt, dorp of stad kan zich aanmelden. In overleg met de initiatiefnemer bepalen we of een project haalbaar is. Daarvoor stellen we de volgende vragen: is er een urgentie voelbaar bij het project? Heeft de initiatiefnemer voldoende tijd om een campagne op te zetten? Is het doelbedrag realistisch? Bekijk ook de projecten die nu op Voor je Buurt staan.

Waarom zou ik via crowdfunding mijn project realiseren?
Met crowdfunding zamel je niet alleen geld, hulp en materiaal in maar bouw je ook een groep betrokken supporters op. Zo kun je je project samen met anderen sterker en beter maken, en sneller realiseren.

Wat kost het om een campagne te starten?
Voor je Buurt rekent geen bijdrage voor het plaatsen van je project. Als je initiatief succesvol is rekenen wij 5% van het opgehaalde bedrag als kosten voor het platform. Hier zitten alle administratiekosten en advies van de Voor je Buurt teamleden bij in.

Betaal ik belasting over het bedrag dat ik via Voor je Buurt ophaal?
Voor je Buurt heeft een ANBI-status. Dat betekent dat een door de Stichting uitgekeerde schenking in principe vrijgesteld is van schenkingsbelasting. Het geld dat je ontvangt dien je te gebruiken voor je project. Je besteedt dit aan zaken die nodig zijn om je project uit te voeren zoals materialen, kleding, vervoer of het inhuren van mensen. Al deze aankopen of diensten zijn uiteraard inclusief 21% of 6% btw, deze betaal je ook gewoon. Daarnaast kan het zijn dat je het geld dat je hebt opgehaald via Voor je Buurt gebruikt als eigen inkomsten. In dit geval geef je dit deel ook op aan de belasting. Je betaalt hier dan gewoon inkomstenbelasting over. Wil je met het bedrag dat je hebt opgehaald via Voor je Buurt meerdere mensen verlonen dan sturen deze personen een factuur.

Ik wil graag advies over mijn campagne, kan dat?
Natuurlijk kan dat! Zodra je de campagne informatie hebt ingevuld nemen we telefonisch contact met je op om je plannen door te nemen. Alle vragen die je hebt kun je ons dan stellen. Kan het niet wachten? Een mailtje sturen naar info@voorjebuurt.nl of bellen naar 020-3377055 is ook mogelijk.

Een campagnepagina maken

Waarom komt mijn campagne niet direct online te staan?
We proberen je zo goed mogelijk te begeleiden bij het voeren van je crowdfundingcampagne. Om je campagne voor te bereiden en nog aanpassingen te kunnen doen zetten we de campagne definitief online nadat we telefonisch contact hebben gehad en een laatste check hebben gedaan.

Hoe bewerk ik mijn campagne?
Je kunt je crowdfundingcampagne altijd bewerken.
– Ga naar ‘Mijn Account’
– Hier zie je een overzicht van je campagne(s) en kun je op bekijken of bewerken klikken
Je kunt op de bewerken-pagina vrijwel alle campagnegegevens aanpassen.

Hoe krijg ik mijn afbeelding op het juiste formaat?
Kies voor afbeeldingen op liggend formaat en kies bij het invoegen voor een Groot formaat (745 pixels breed). Je kunt een afbeelding ook vooraf bewerken:
– Gebruik een fotoprogramma, bijvoorbeeld www.pixlr.com
– Open je afbeelding
– Klik op Beeld > Afbeeldingsgrootte…
– Vul bij breedte 745 px in, de hoogte verandert dan automatisch mee
– Sla je afbeelding op

Waarom kan ik sommige taken en beloningen niet meer aanpassen?
Taken en beloningen die al door je supporters zijn uitgekozen kun je niet meer wijzigen. Zo lang ze nog niet gekozen zijn kun je aanpassingen blijven doen. Wil je toch iets wijzigen? Neem dan contact met ons op via info@voorjebuurt.nl.

Waarom kan ik de titel en looptijd van mijn project niet aanpassen?
Dit zijn belangrijke opties die we graag met je willen overleggen. Uiteraard kunnen ze dan aangepast worden, stuur daarvoor een mailtje naar info@voorjebuurt.nl.

Hoe open ik een .csv bestand?
Google Spreadsheet:
– Sla het .csv bestand op
– Open Google Spreadsheet en klik op Bestand > Importeren…
– Open het .csv bestand
– Je ziet nu een pop-up scherm: klik op het bolletje Aangepast en vul als teken een , in
– Klik op Gereed

Excel:
– Sla het .csv bestand op
– Open Excel en klik op Gegevens (Data) > Van tekst (from text)
– Open het .csv bestand
– Je ziet nu een pop-up scherm: klik op het bolletje Gescheiden (Delimited) en dan op Volgende
– Klik op Anders (Other) en vul als teken een , in of vink Komma aan
– Klik op Volgende (Next) en op Voltooien (Finish)

Bekijk hier een stappenplan met screenshots hoe je een .csv bestand kunt omzetten naar aparte kolommen in Excel (in het Nederlands).

Hoe werkt crowdfunding?

Wat is crowdfunding?
Crowdfunding is een alternatieve manier van financieren. Bij crowdfunding legt een grote groep mensen een relatief klein bedrag in om zo samen iets voor elkaar te krijgen. Je maakt heel concreet wat je precies wilt doen en hoeveel geld, hulp en materiaal je daarvoor nodig hebt. Het idee is dat iedereen die iets ziet in een initiatief een bedrag doneert en daar ook iets voor terugkrijgt, namelijk het afgeronde project en een tegenprestatie. Voor je Buurt is een platform voor mensen met ideeën voor hun buurt, dorp of stad.

Is mijn initiatief geschikt voor crowdfunding?
Je initiatief is geschikt voor crowdfunding als je genoeg mensen enthousiast kunt maken om een bijdrage te doen. Vier kenmerken maken je project geschikt. Ten eerste heb je belang bij een groep betrokken supporters. Ten tweede is er al een groep mensen die zich verbonden voelt met je project. Ten derde is je initiatief concreet en urgent. Tot slot is het belangrijk dat je tijd en zin hebt om campagne te voeren. Lees meer op de Voor je Buurt Academie.

Welk doelbedrag is realistisch voor mijn initiatief?
Uiteindelijk hangt het af van jouw achterban. Hoeveel mensen kun je mobiliseren om via Voor je Buurt een donatie te doen? En wat hebben zij over voor je initiatief? Bedenk dat als je €3.000 op wilt halen je 100 mensen nodig hebt die gemiddeld €30 doneren. De meeste projecten op Voor je Buurt halen tussen de €500 en €30.000 op en 80% van de donaties is tussen de €5 en €50.

Hoe betrek ik mensen bij mijn initiatief?
Bedenk eens wanneer je zelf geld zou doneren voor een initiatief in je eigen omgeving? Waarschijnlijk niet als je toevallig een poster ziet waar mensen om geld vragen. Maar misschien wel als je vanaf het begin bij het initiatief betrokken bent, mag meedenken over de uitvoering of al veel enthousiaste verhalen over het idee hebt gehoord. Je voelt je dan een beetje mede-eigenaar van het project en je wilt dat het er komt. Campagne voeren is veel meer dan een leuk filmpje of een mooie poster maken en begint al voordat je project online staat op voorjebuurt.nl. Eerst moet je zoveel mogelijk mensen bij je plan betrekken en enthousiast maken. Als mensen zich onderdeel van een project voelen nemen ze eerder de stap om geld te doneren en worden het ambassadeurs die anderen overtuigen dat het project belangrijk en leuk is.

Hoe schrijf ik een overtuigend verhaal?
Mensen ervan overtuigen dat jouw project gerealiseerd moet worden is de essentie van crowdfunden. Dit doe je met een goede pitch: een korte tekst waarmee je iemand snel kunt vertellen wat je van plan bent en wat je daarvoor nodig hebt. Deze tekst gebruik je in je filmpje, vormt de basis van je projectpagina en is het uitgangspunt van hoe je mensen in de buurt aanspreekt. In dit artikel geven we je tips over wat er in een goede pitch staat en waar die aan moet voldoen. Lees meer op de Voor je Buurt Academie.

Hoe bouw ik mijn campagne op?
Mensen investeren pas in je crowdfundingproject als ze geloven dat het een succes wordt. Hoe goed een idee voor een project of initiatief ook is, je zult campagne moeten voeren om anderen over te halen om geld bij te dragen. Daarbij is een goede opbouw van je campagne belangrijk. Elke crowdfundingcampagne start met de bijdragen van een kleine groep mensen die al betrokken zijn bij je initiatief. Om je campagne echt succesvol te maken moet je in de tweede fase een groter netwerk van collega’s, leden van je sportvereniging en Facebook-vrienden enthousiast maken om mee te doen. In de laatste fase van je campagne kun je mensen bereiken die je nog helemaal niet kent door lokale media in te zetten. Lees meer op de Voor je Buurt Academie.

Wat zijn slimme en unieke tegenprestaties?
Veel mensen zijn bereid om een goed initiatief in de buurt te steunen. Goede tegenprestaties zijn een belangrijk onderdeel van je campagne. Het is leuker om geld te doneren en supporters voelen zich meer betrokken bij het initiatief. Wees creatief en verplaats je in je publiek: waar zou jij geld voor over hebben? Er zijn vier typen tegenprestaties te onderscheiden: een product of dienst, een aandenken, een creatieve ervaring of iets exclusiefs. Lees meer op de Voor je Buurt Academie.

Hoe maak ik een prikkelend filmpje en foto?
Goed beeldmateriaal is één van de belangrijkste onderdelen van je campagne. Voor een pagina op Voor je Buurt heb je altijd één of meerdere afbeeldingen nodig, en met een enthousiasmerend filmpje verhoog je de kans op succes. Lees meer op de Voor je Buurt Academie.

Wat zijn originele online en offline campagneacties?
Met creatieve, leuke en inspirerende crowdfundingacties krijg je aandacht voor je initiatief en maak je het leuk om daar een bijdrage aan te leveren. Om mensen te prikkelen en te betrekken bij je project moeten je acties goed verspreid zijn over de campagneduur en aansluiten bij je project en doelgroep. Lees meer op de Voor je Buurt Academie.

Over Voor je Buurt

Wat is Voor je Buurt?
Voor je Buurt is hét crowdfunding en -sourcingplatform voor initiatieven met lokale impact. Wij helpen mensen hun lokale initiatief realiseren door middel van crowdfunding. Je kunt op Voor je Buurt een initiatief starten, een initiatief ondersteunen met geld, tijd of materiaal of partner worden van Voor je Buurt.

Waarom zou ik kiezen voor Voor je Buurt?
Bij Voor je Buurt profiteer je optimaal van netwerken van landelijke én van lokale partners die jouw campagne tot een succes willen maken. Het team van Voor je Buurt begeleidt je bij het opzetten van je campagne. Afhankelijk van waar je initiatief zich afspeelt, hebben we landelijke en lokale partners die bijdragen aan jouw campagne. Landelijke fondsen als het VSBfonds en Stichting DOEN doen donaties aan campagnes op Voor je Buurt, en op verschillende plekken maak je ook kans op bijdragen van bijvoorbeeld de gemeente of provincie. Je leest er hier alles over.