Wat zijn originele online en offline campagneacties?

Door Aster van Tilburg

Met creatieve, leuke en inspirerende crowdfundingacties krijg je aandacht voor je initiatief en maak je het leuk om daar een bijdrage aan te leveren. Om mensen te prikkelen en te betrekken bij je project moeten je acties goed verspreid zijn over de campagneduur en aansluiten bij je project en doelgroep. Wat voor acties zouden je supporters nou echt leuk vinden? In dit artikel krijg je een overzicht van handige online en offline acties, waar je zelf eenvoudig mee aan de slag kunt!

Zorg dat je acties aansluiten bij je project en doelgroep
Tijdens je campagne is het handig om een combinatie van offline en online campagneacties te gebruiken. Bedenk daarbij goed wat voor soort acties jouw publiek het meest zullen aanspreken en hoe je hen het beste bereikt. Misschien kun je in de lokale supermarkt of op het schoolplein een meter ophangen waarop je ziet hoeveel geld er al binnen is? Esther van Duin ging crowdfunden voor een schooltuin en bedacht allerlei acties in en om de school:

‘Op school werden veel zichtbare acties georganiseerd: de gang was een chaos door de 600 statiegeldflessen, er werden knutsels verkocht en in de gang werden de dagen van de crowdfundingcampagne afgeteld. Ook hebben de kleuters een ochtend op de markt gezongen en daarmee 150 euro opgehaald.’

crowdfunding voor je buurt academie

 

Evenement
Offline acties spreken vaak tot de verbeelding van mensen omdat ze de crowdfundingcampagne heel zichtbaar maken. Heleen van Praag van de Bruisplaats organiseerde in de laatste week van hun campagne een Bruispunt waar zestig leden van Gouda Bruist samen kwamen om nieuwe acties en ideeën te lanceren. Als bedankje voor hun bijdrage kreeg iedereen een unieke knapzak als cadeau mee naar huis. Door een evenement te organiseren zoals het Bruispunt zorg je ervoor dat een hele groep mensen zich verzameld die jij op dat moment enthousiast kunt maken voor je crowdfundingproject.

Bruispunt Gouda Bruist

Lokale pers
Stuur een leuk, direct bericht over je project naar het huis-aan-huis krantje waardoor iedereen in je buurt de volgende week al kan lezen over je project. Initatiefneemster Sandra Hueber van Fiets je Blij is blij dat ze de lokale pers heeft benaderd, omdat het volgens haar veel positieve aandacht heeft gegenereerd.

Ludieke acties
Met een spontane, gekke actie die past bij je project of doelgroep krijg je op een positieve manier aandacht. Het is belangrijk dat je acties aansluiten op het thema van je project, zoals imkers Marcel en Peter bijvoorbeeld hebben gedaan. ‘We zijn in imkerpakken naar de nieuwjaarsborrel van de gemeente gegaan, helemaal in het wit met zo’n kap. Dan val je op en spreek je wethouders en de burgemeester, andere mensen zien dat en zijn toch benieuwd wie je bent.’ 

Naast offline acties zoals een evenement organiseren, de lokale pers inlichten en ludieke acties uitvoeren zijn er ook nog eens goede online acties die je kunt uitvoeren.

Vier mijlpalen
Deel mijlpalen in je campagne via Facebook, Twitter en e-mail met je supporters. Laat weten dat je de eerste 200 euro hebt opgehaald of dat je al 25 donateurs hebt. Zo straal je succes uit, en mensen willen graag horen bij een succesverhaal.

Screen Shot 2014-03-07 at 15.07.52

Vernieuw je boodschap
Blijf je volgers prikkelen door steeds op een nieuwe manier aandacht te vragen voor je initiatief. Gebruik je facebookpagina als blog en bericht mensen over een picknick die plaats gaat vinden of een artikel die in het lokale krantje verschijnt. Hou mensen op de hoogte van activiteiten en evenementen zodat ze zien hoeveel tijd en energie je in je campagne stopt. Breng variatie aan in de berichten die je schrijft door onder meer gebruik te maken van foto’s, een video, of mooie quotes van mensen over je project.

Creëer urgentie
Is het de laatste dag van je campagne, de allerlaatste unieke tegenprestatie of mag je als je nu doneert gratis naar een feest? Gebruik deze momenten om urgentie te creëren om nu bij te dragen aan je initiatief. Doe dit niet alleen via social media, maar stuur ook een persoonlijke oproep via e-mail. Initiatiefneemster Heleen van Praag stuurde een nu-of-nooit-update voor de Bruisplaats:

‘De meest succesvolle actie tijdens de campagne was de “nu-of-nooit-update” die drie dagen voor het einde van de campagne naar alle 800 leden van Gouda Bruist werd gestuurd. Dat kwam volgens Heleen vooral doordat de toon anders was “er was meer aandacht voor de formulering van de tekst dan bij eerdere updates: prikkelt dit mensen genoeg?” De boodschap was duidelijk: dit is je laatste kans om mee te doen. “De mensen die wilden doneren maar er niet aan toe waren gekomen zijn door deze e-mail tot actie aangezet.’